OosterNijkerk, LytsEin rond 1910

 
  • Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op door .
  • Aanmaker
    Onderwerp
  • #15178
    Jan Barwegen
    Deelnemer

      De foto is uitgegeven door mijn pake Jan
      Mijn oudtante Lutske, de zus van pake, heeft hem verstuurd
      Ik heb hem vorig jaar gekocht in Deventer op de boekenmarkt.

      Wie zijn de man met bolhoed en de vrouw met kind. Bij ons in de familie wordt gemeld dat dit pake, beppe en tante klas zijn. Er is echter niemand meer die dat kan bevestigen
      Ook komt de naam van meester Gaasterland voorbij
      Wie helpt?
      zbw2y-Ansichtkaart-LytsEin-ca1910.jpg

    3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • Auteur
      Antwoorden
    • #15255
      jsfaber
      Sleutelbeheerder

        Hallo, Iemand uit Oosternijkerk weet te melden dat deze foto in het boekje “Oud Oosternijkerk” staat op pagina 189. Er is in dat boek ook een uitleg bij de foto. Na enig even Google zoeken onderstaande link gevonden:
        http://www.dorpsarchieven.nl/dorp/archief_item.php?dorpen_id=39&archief_id=2318
        Citaat uit boekje:
        Deze foto is van omstreeks 1911, aan de linkerkant van De Lyts Ein is dan al een aantal huizen gebouwd. Het eerste links is van meester Gaasterland, hij staat zelf op het bruggetje (met de bolhoed). Vrouw en kind (?) staan dichter naar het huis toe.
        Het derde en vierde huis vanaf links zijn van woning en timmerwinkel van Faber en later Kingma, de deuren horen bij de “trochreed” van de herberg-timmerwinkel van Jousma.

        Groet Jaap-Sip Faber

        #15256
        jsfaber
        Sleutelbeheerder

          Hallo,
          De gegevens uit het boekje “Oud Oosternijkerk” blijken waarschijnlijk niet te kloppen. Het is waarschijnlijk toch niet Meester Gaasterland. Mensen in Oosternijkerk zijn intussen bezig om te achterhalen wie het wel zijn.
          groet Jaap-Sip Faber

          #15257
          Jan Barwegen
          Deelnemer

            Beste heer Faber,
            gelukkig 2012.

            De website was mij bekend. Een mooi initiatief waar echter maar een paar feitjes op staan. Volgens mij is de info van de foto die daarop staat afkomstig van Reinder Tolsma.
            Ik ben zeer benieuwd of er nog Nytsjerksters zijn die meer weten. Ik wacht af

            Groet Jan Barwegen

          3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.