Reageer op: Lieuwe Ernst Jaarsma

 
#18415
Hans
Sleutelbeheerder

We hebben binnen onze vereniging even nagevraagd en eea onderzocht en dit is wat we vonden, met dank aan Willem Wilstra en Nykle Dijkstra: Anjum wordt genoemd maar beter is te zoeken op OOSTMAHORN.
Daar was vroeger een douanepost en recherchevaartuig.
(Laatste was LAMAN DE VRIES).
Een visiteur was toen een douaneambtenaar.
Vroeger was het Friese Gat hoofdvaarwater naar de Lauwerszee – Dokkum, Zoutkamp – stad Groningen.

De Boreas wordt ook wel ‘Rijks vaartuig Boreas’ of ‘wachtschip Boreas’ genoemd. Het was een korvet met 28 kanonnen. In 1828 op stapel gezet en in 1833 te water gelaten.
Het heeft toen korte tijd dienst gedaan als douanevaartuig bij de Engelsmanplaat. Die in- en uitklaring betekent het controleren van in- en uitgaande schepen op hun lading.
De Leeuwarder Courant van 1 augustus 1834 meldt dat het schip toen ‘buiten werking gesteld is’ (zie bericht via Delpher.nl).

Ongeveer een half jaar later is het weer in de vaart. Het lijkt er dus op dat er niet een nieuwe Boreas gebouwd is, maar dat er iets aan het schip mankeerde en dat het toen gerepareerd is.
Er is ook nog een mooi halfmodel van het schip: http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.244155
En er zijn ook wel afbeeldingen van te vinden uit de tijd van 1835 en later. Maar ik weet dus niet 100% zeker dat dat hetzelfde schip is.Helaas lijkt er in het Nationaal Archief net een hiaat te zijn in de monsterrollen uit die tijd, dus ik denk dat daar weinig over hem te vinden zal zijn. De scheepsjournalen van de Boreas beginnen ook pas in 1835.

 Posted by at