jan 122014
 
De scheepswerf van Eeltje Holtrop van der
Zee (1823-1901) te Joure, waar hij en zijn
zoon Auke (1853-1939) hun beroemde
vaartuigen bouwden.
Bron foto: Tresoar
Er varen gelukkig nog veel oude schepen rond op de Nederlandse wateren. Oude vracht- en vissersschepen en pleziervaarders worden door hun eigenaars zorgvuldig opgeknapt en zo goed mogelijk onderhouden. Soms zijn ingrijpende restauraties nodig waarbij masten en zwaarden opnieuw worden geïnstalleerd. Met elkaar vormen deze schepen de bruine vloot en zijn ze niet alleen voor de eigenaars, maar ook voor de toeschouwers op de wal een lust voor het oog.
De bezitters van deze schepen willen de authenticiteit van hun schepen behouden, herstellen of imiteren. Soms worden zelfs compleet nieuwe replica’s gebouwd.
Bij alle restauratie –en herstelwerk gaat het om de authenticiteit, het herstel van de oorspronkelijke staat, maar dan wel tot op zekere hoogte, want er wordt gebruik gemaakt van moderne materialen en ook worden er concessies aan de authenticiteit gedaan. Want veiligheid, snelheid, modern comfort en bedrijfszekerheid gaan nu eenmaal niet helemaal samen met de toestand van vroeger. Als men aan de eigenaren vraagt wat die authenticiteit dan wel is, dan ontstaat er snel een grote spraakverwarring.
Het blijkt dat de zoektocht naar het authentieke vele routes en vele eindpunten kan hebben. Eigenlijk is het een zoektocht naar het ongrijpbare echte.
Dit thema staat dan ook centraal bij het symposium dat de werkgroep Maritieme Geschiedenis van de Fryske Akademy organiseert. Enkele inleiders zetten hun ideeën over authenticiteit uiteen.

Symposium Op zoek naar het echte
Vrijdag 31 januari 2014, 13.30-17.30 uur,
congres- en studiecentrum It Aljemint
Doelestraat 4-6, 8911 DX Leeuwarden
Programma
13.00 uur Inloop, koffie/thee
13.30 uur Welkom en opening
13.35 uur Lourens Touwen - Over de noodzaak van historisch onderzoek bij scheepsrestauraties
Lourens Touwen is bezig met de restauratie van de tjalk Trijntje, die jaren als verlengde motortjalk Spes aan de Harlingertrekvaart lag. Hij werkt aan de oprichting van de Stichting ScheepsHistorisch Onderzoek (SHO). Touwen is directeur van het recreatieschap De Marrekrite.
14.20 uur Johan Prins - Verslag van de bouw van de Aebelina, een replica van een houten beurtschip uit de 19de eeuw
Johan Prins was aanvankelijk werkzaam als maat en schipper op de bruine vloot. Daarna kwam hij in de reparatie en restauratie van houten schepen terecht. Momenteel is hij directeur van een scheepsreparatiewerf te Workum.
15.05 uur Pauze met thee/koffie
15.30 uur Peter Tolsma - Organisatieperikelen rond de ronde en platbodemjachten
Peter Tolsma had sinds 1980 een organisatie-adviesbureau in Groningen.
Daarnaast was hij vice-voorzitteren voorzitter van de Stichting Ronde en Platbodemjachten. Momenteel is hij voorzitter van de Criteriumcommissie van diezelfde stichting.
Hij publiceerde boeken en artikelen en werkte onder andere mee aan het standaardwerk De Boeier en De Lemsteraak; trots der Zuiderzee.
16.15 uur Klaas Jansma - Over de spanning tussen originaliteit, authenticiteit en sportieve prestaties bij het skûtsjesilen
Klaas Jansma is journalist en directeur van een publiciteitsbureau.
Hij publiceerde vele boeken en was onder andere redacteur van het boek Troch de Wyn, een standaardwerk over skûtsjes. Hij was jarenlang als verslaggever betrokken bij het skûtsjesilen.
17.00 uur Afsluiting
Na afloop is er een hapje en een drankje.

Dagvoorzitter: Sippy Tigchelaar
Sippy Tigchelaar is werkzaam als verslaggever bij Omrop Fryslân en was met Klaas Jansma jarenlang verslaggever van het skûtsjesilen.

Opgave
Aan het bijwonen van dit symposium zijn geen kosten verbonden, opgave is echter wel
noodzakelijk. Dit kan tot uiterlijk 26 januari 2014 via de website van de Fryske Akademy:
www.fryske-akademy.nl of telefonisch: (058) 213 14 14.
 Posted by at 15:16

 Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.