okt 012001
 

Reinder Tolsma

Eind januari 1933 was er zoveel ijs aanwezig in het Grootdiep te Dokkum dat de scheepvaart er hinder van ondervond.
Op de voorgrond De Stad Dockum, een beurtschip dat in 1887 te Hoogezand werd gebouwd. Het wordt momenteel gerestaureerd en kan wel eens het oudste nog varend passagiersschip van Nederland zijn (zie ook De Sneuper 57, bl. 153)
Links zijn de panden te zien van de Diepswal ter hoogte van het Admiraliteitshuis. Op de achtergrond de contouren van de kettingbrug nabij de Halvemaanspoort, de toegang tot de Harddraversdijk richting Oostrum (zie De Sneuper 60, bl. 146)
Rechts is een fabriekspand te zien op het Zuiderbolwerk dat in de tachtiger jaren van de vorige eeuw schitterend gerestaureerd werd en nu in gebruik is als woonhuis. Vlak daarvoor is nog net een helling zichtbaar. Op deze plaats was voorheen de Admiraliteitshelling gevestigd.

De Stad Dockum in 1933 

Het beurtschip De
Stad Dockum in 1933

In de Nieuwe Dockumer Courant van 16 januari 2002 stond het bericht dat de geheel gerestaureerde Stad Dockum op 21 juni 2002 mee zal doen aan de manifestatie Fryslan Vaart in Dokkum.
Het ruim 26 meter lange en bijna 4 meter brede vaartuig werd destijds voortgestuwd door een 12 pk stoommachine. Het verzorgde de beurtdiensten van Dokkum naar Groningen en van Driesum naar Leeuwarden. Tot 1922 waren de eigenaren o.a. H.T. Boersma en S. Kemp uit Dokkum. Dat jaar nam Jelte Kits samen met Jan Runia het schip over. In 1924 deed Tjalling Sipma uit Oudwoude mee voor 8000 gulden. Door zijn wanbetaling werd echter het schip bij opbod verkocht voor 4001 gulden in Hotel Van der Meer aan Kits.
Zijn kinderen verkochten het in 1832 aan de Leeuwarder ketelmaker Hendrik Jan van Duuren voor 2000 gulden. In 1946 koopt cafehouder Mintje Ferwerda uit Leeuwarden het weer voor 1000 gulden.
Na zijn overlijden in 1951 verkopen zijn erfgenamen het voor 8000 gulden aan de Leeuwarder schipper Sjouke Ferwerda. Het schip wordt tot 1991 gebruikt in de pleziervaart tot het voor 17.500 gulden aan beeldend kunstenaar Dorothea Maria van Vliet uit Den Bosch wordt verkocht. Drie jaar later verkoopt zij het weer aan een werf in Katwijk voor 10.000 gulden. Uiteindelijk wordt in 2000 de Stad Dockum door Hanze BV te Vinkeveen gekocht voor 58.750 gulden en in zijn oude luister hersteld.
Inmiddels is het weer overgenomen door een bedrijf in Haarlem en lijkt het schip daar in het Spaarne te liggen: zie de website voor Stad Dockum. Het wordt zelfs aangeprezen als ’top-3 van mooiste schepen in Nederland’!
Mevrouw Boersma te Dokkum is/was bezig met een uitgebreid historisch onderzoek naar het beurtschip.

 Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.